Scoutskjorta / scoutdräkt!

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjortan med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Vid högtidliga tillfällen bär vi alltid halsduk och vi är extra noga med att ha blå eller mörka byxor till. Skorna bör vara svarta eller bruna.

Nedan visar vi hur märkena ska sitta på Scoutskjortan:

IMGP0032

Klicka på bilden för att förstora!

Hur gör vi då när det blir fullt med märken på skjortan eller där finns märken som ska tas bort av olika anledningar? Då gör vi oss en lägerbålsfilt eller jacka motsvarande. nedan se du exempel på hur det kan se ut.

_IGP7329

Kvalité ut över det vanliga

Vi har utvecklat scoutdräkten under generationer, det är inte slump hur den ser ut. Den senaste kollektionen produceras på fabriker som vi personligen har besökt och har en lång relation med. Istället för att hoppa mellan leverantörer för att hitta bästa pris så har vi valt att bygga långsiktiga relationer till våra leverantörer.

Fairtrade

Flera av scoutdräktsplaggen tillverkas nu helt och hållet av bomull som både är Fairtrade-och GOTS-licensierad. Fairtrade är en oberoende produktmärkning, genom att välja produkter tillverkade av Fairtrade-certifierad bomull är du med och skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Scoutdräktsplaggen är tillverkade i Indien. GOTS är den ledande certifieringsstandarden för ekologisk tillverkning av textilier.

Vi tänker på detaljerna

Varje skjorta packas i en persedelpåse gjort av spill-bomull från produktionen. Tyget som är glesvävt gör den lätt snabbtorkad och så kan man ana man vad som är i den, helt perfekt att ha i ryggsäcken för andra saker när man är ute i skogen. Till och med hang-taggen är gjord av spill-bomull från produktionen för att ingen extra miljöpåverkan skall belasta vår scoutdräkt.