OSBY  SCOUTKÅR

Protokoll från kårstyrelsemöte

2015-04-13  på Scoutgården

 

Närvarande; Kårstyrelsen : Björn Hallberg, Martin Nygaard, Kristina Nygaard, Robert Persson, Mats Ernstsson, Pia Nordstrand, Nathalie Folkunger  samt

Dag  Ivarsson .

Övriga närvarande; Christine Ivarsson och Anders Pettersson

Gäst; Åsa Eddysson, Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, enbart § 4.

 

  • 1 Mötet öppnas

Ordföranden  Björn Hallberg  förklarade  mötet öppnat.

 

  • 2 Sekreterare samt justeringsperson

Beslöts att Dag Ivarsson för dagens protokoll samt att  Björn Hallberg justerar protokollet.

 

  • 3 Föregående protokoll

Protokollet från styrelsemötet den 23 februari 2015 samt från konstituerande

styrelsemötet den 22 mars 2015 lades med godkännande till handlingarna. Noterades att protokollet från kårstämman 22 mars 2015 i vederbörlig ordning

justerats av de särskilt utsedda justeringspersonerna.

 

  • 4 Information om vår fastighetsförsäkring

 

Åsa Eddysson från Länsförsäkringar informerade kårstyrelsen om vår försäkring

för Scoutgården. Brandförsäkringen är en s k fullvärdeförsäkring, vilket innebär

att försäkringsbolaget i händelse av brand skall återuppföra vår scoutgård enligt ritningar och övrigt underlag (bygghandlingar, bilder etc). Därför viktigt att sådant underlag förvaras på annat ställe än på scoutgården. Vi saknar försäkring av inventarier (möbler, vitvaror,tält och lägerutrustning mm). Åsa föreslog en

s k Första riskförsäkring  för t ex 200.000 kr. Åsa föreslog även att vi kunde överväga att höja självrisken till t ex 0,5 BB (ca 22.000 kr) för att få ner årspremierna. Vi framförde behovet att ha klockstapel och andra utomhussaker

försäkrade. Vi framförde även behovet av brandsäkert arkivskåp för kårens

unika loggböcker mm, som utgör ett kulturarv vi inte vill förlora.

Åsa påtalade att våra lås inte uppfyller försäkringskraven. Detta gäller både

lås på entredörrar och hänglås till förråd, där förstärkta krav gäller föreningar.

Åsa återkommer med förslag på försäkringslösningar till Robert Persson

samt skall bilägga blad om låskrav och godkända lås.

 

 

 

  • 5 Rapporter från scoutförbund & distrikt

Dag Ivarsson hänvisade till utsända nyhetsbrev per email från Scouterna

respektive K/M:s Scoutförbund. Noterades att K/M:s Scoutförbund håller

ett sista förbundsmöte 25-26 april 2015 – därefter försvinner scoutförbundet

upp i KFUM-rörelsen.

 

  • 6 Rapporter från scoutverksamheten

Martin och Kristina Nygaard lämnade rapporter från den senaste tidens aktiviteter. Osbyledarna har haft möte med Örkenedsledarna om utökat

samarbete och gemensamt läger 14-17 maj (Kr Himmelfärdshelgen).

Lägret avses förläggas på vår scoutgårdstomt och har fått namnet ”H2O 2015”.

Sommaren 2015 erbjuds Snapphanedistriktets kårer att under veckorna

29-30, 13/7 – 26/7, förlägga läger till SJÖRÖDS-lägerplatsen.

Närmat i tiden ligger en hajk för scouterna 18-19 april samt deltagande i

Distriktets ”Snapphanefejd” den 3 maj.

 

  • 7 Rekrytering och föräldragrupp

Björn informerade  om möjligheten för Osby Scoutkår att genom medverkan

på Facebook nå vissa åldersgrupper lokalt med info om vår scoutverksamhet.

Björn delade ut ett exempel på hur informationen skulle kunna utformas.

Björn erbjöd sig att sponsra ett första försök med 500 kr.

Beslöts att Osby Scoutkår prövar detta redan under maj 2015 med ev repeat

i augusti inför terminsstarten. Dock ska vår kontaktadress www.osbyscout.se

upp i början av texten. Kassören Robert Persson ska hålla koll på vad detta

kostar scoutkåren i avgifter.

Pia och Nathalie rapporterade om emailutskick, som dock fått svag svarsfrekvens. Kristina lovade lämna Pia en lista på vad föräldrarna konkret

kan göra.

Våra två nya beachflaggor med SCOUTERNAS logga förevisades och vann allmänt gillande.

 

  • 8 Marknad

Björn rapporterade från kontakt med Osby kommun om valborgsmässfirandet.

Osby Scoutkår har fått uppdraget att ordna fackeltåg och att tända bålet.

Osby Scoutkår står därmed angivna med namn i det officiella programmet.

 

  • 9 Ekonomi

Upptogs diskussionen om lotteri till valborgsfirandet.

Efter ”provvotering” konstaterades att enbart en minoritet i kårstyrelsen ville

ha kvar ålar som dragplåster i lotteriet. Majoriteten ansåg att p g a ålens röd-

listning var det inte förenligt med scouternas naturprofil att fortsätta med ålar.

Beslöts att Osby Scoutkår genomför ett lotteri med 1.500 lotter a 5 kr/lott,

där ca femtio procent av omslutningen (7.500 kr)  utgöres av vinster i form av

rökt lax, rökt makrill och rökt lammkött. Uppdrogs åt Mats som lotteriföre-

ståndare att ordna med lotteriet.

Noterades att vi ska utvärdera hur lotteriet fungerar utan ålvinster.

Robert rapporterade att vi erhållit bidrag från Snapphanebygdens Sparbank,

men att vi väntar på besked från Sparbanken Skåne.

Björn aktualiserade sponsoringavtal med Sparbanken Skåne. Vi konstaterade

att vi ligger lågt och inväntar initiativ från bankens sida

 

  • 10 Scoutgården

Robert och Martin åtog sig att fixa takpannor mm.

Pia har lager av huggen ved, som hon kan forsla till scoutgården.

Beslöts genomföra städdag på Scoutgården,söndagen 31 maj kl 11—16.

 

  • 11 Övriga ärenden

Dag aktualiserade artikel om nedskräpning i naturen i ”Kupé” med rubriken

”Dags för vårstädning”. Scoutledarna ska överväga initiativ av scouterna.

Återstående kårstyrelseträffar våren 2015

Måndagen 25 maj  18.oo, Scoutgården,värd Carl-Johan

Onsdagen  10 juni  17.oo, Visseltofta, värd fam Nygaard o fam Persson

 

  • 12 Avslutning

Björn Hallberg tackade Anders Pettersson för kvällens förplägnad, som bestod av ”Hirams köttpaj” med sallad följt av Alvestaglass med mandelflarn + kaffe.

Receptet på köttfärspajen bifogas protokollet som en ”bonus”.

 

Björn avslutade härefter mötet vid 21:30-tiden

 

Osby den 13 april  2015                             Justeras:

 

Dag Ivarsson                                                        Björn Hallberg