KÅRSTÄMMA 2013  för OSBY SCOUTKÅR anslutet till SCOUTERNAS

Riksorganisation

Protokoll fört den 24 mars 2013  på Scoutgården i Osby.

§ 1

Hälsade ordföranden Björn Hallberg de 12 närvarande kårmedlemmarna välkomna till 2013 års ordinarie kårstämma i Osby Scoutkår.

§ 2

Utsåg årsmötet Björn Hallberg att leda förhandlingarna såsom ordförande för kårstämman  och Dag Ivarsson att föra protokollet såsom sekreterare för kårstämman. Utsåg kårstämman Mats Erntsson och Berit Gunnarsson att jämte ordföranden justera protokollet.

§ 3

Beslöt kårstämman godkänna kallelsen till kårstämman.

§ 4

Beslöt årsmötet godkänna föredragningslistan för kårstämman.

§ 5

Beslöt kårstämman notera samtliga närvarande som röstberättigade vid kårstämman.

§ 6

Föredrogs Osby Scoutkårs verksamhetsberättelse för 2012 , protokollsbilaga A, av Dag Ivarsson. Verksamhetsberättelsen godkändes av kårstämman. Kårstämman uttalade ett särskilt tack för den fina Verksamhetsberättelsen 2012.

§ 7

Föredrogs Osby Scoutkårs resultat- och balansräkning för 2012 av Stig Gunnarsson. Resultat- och balansräkningen godkändes av kårstämman. Kårstämman uttalade ett särskilt tack till Stig & Berit Gunnarsson för generösa ekonomiska bidrag till scoutkåren.

§ 8

Torsten Johansson föredrog revisionsberättelsen  med dess tillstyrkan av full ansvarsfrihet. Kårstämman beslöt att bevilja kårstyrelsen full och tacksam ansvarsfrihet för dess förvaltning av Osby Scoutkårs verksamhet och ekonomi under 2012

§ 9

Ledamoten av valkommittén Carl-Johan Nilsson informerade kårstämman om valkommitténs arbete samt föredrog valkommitténs förslag till val av kårstyrelse och övriga uppdrag.

§ 10

Kårstämman valde härefter Björn Hallberg till kårordförande (omval) och Martin Nygaard till vice kårordförande (nyval) på ett år – 2013 fram till ordinarie årsmöte 2014. Kårstämman beslöt välja följande kårstyrelseledamöter på ett år -2013 fram till ordinarie kårstämma 2014:  Dag Ivarsson (omval), Robert Persson (omval), Mats Erntsson (omval), Carl-Johan Nilsson (omval) samt Ros-Marie Erntsson (nyval).

Kårstämman beslöt utse de avgående styrelseledamöterna Stig Gunnarsson (kårledare 1960-1985 och kårkassör 1993-2012), Christine Ivarsson (kårledare 1985-1998 och ledamot 1985-2012) och Anders Pettersson (kårordförande 1986- 1997 och ledamot 1986-2012 jämte tidigare kårledaren Berit Gunnarsson (kårledare 1960-1985 och stugvärd scoutgården 1994-2012) till hedersledamöter med närvaro- och yttranderätt vid styrelsens möten.

Kårstämman beslöt att uppdra åt kårstyrelsen att adjungera föräldrarepresentanerna Jinna Månsson och Tanja Gannon till styrelsens möten under 2013 fram till ordinarie kårstämma 2014.

§ 11

Till revisorer omvaldes Bengt Lundin och Torsten Johansson med nyval av Stig Gunnarsson och Christine Ivarsson som revisorsersättare.

§ 12

Övriga funktionärsuppdrag uppdrog kårstämman till styrelsen att hantera.

§ 13

Kårstämman beslöt välja en valkommitté bestående av Anders Pettersson(sammankallande)  och Carl-Johan Nilsson med rätt att adjungera annan eller andra personer  för kontakt med de scoutaktiva.

§ 14

Beträffande verksamhetsplan 2013 hänvisade ordföranden Björn Hallberg till terminsprogram för våren 2013, protokollsbilaga B. Till hösten återkommer styrelsen med planer för hösten 2013 och våren 2014.

§ 15

Stig Gunnarsson presenterade förslag till budget för 2013, protokolls- bilaga C, samt föredrog förslag om ändrad medlemsavgift på 250 kr för helår framöver. Noterades att SCOUTERNAS Riksorganisation tillämpar central medlemsutdebitering med en förbundsavgift på 180 kr per medlem. Vårt nya Snapphanedistrikt tar ut 25 kr per termin i distriktsavgift fr o m hösten 2013 för de gamla K/M-kårerna. Efter diskussion beslöt kårstämman att kalenderårer 2013 är medlemsavgiften i Osby Scoutkår 100 kr för vårterminen 2013 och 125 kr för höstterminen 2013. Från och med år 2014 är medlemsavgiften 250 kr för helår = 125 kr per termin.

Kårstämman beslöt fastställa budgeten för 2013 med de ändringarna att Intäkter medlemsavgifter brutto sattes till 9.000 kr (40×100:- + 40x 125:-) och att medlemsavgifter ut sattes till 8.200 kr (40×180:- + 40 x 25:-). För att balansera intäkter och kostnader sattes Ebbarpsgården löpande till 47.800 kr, varigenom både intäkter respektive kostnader balanseras på 147.000 kr.

§ 16

Kårstämman beslöt utse ordföranden Björn Hallberg och vice ordföranden Martin Nygaard som kårens delegater till SCOUTERNAS stämman år 2013. Vid förhinder för dessa ska ersättare utses från kårstyrelsen.

§ 17

Kårstämman beslöt utse Martin Nygaard och Mats Erntsson till kårens delegater vid Snapphanedistriktets stämma. Ersättare är Björn Hallberg och Robert Persson.

§ 18

Martin Nygaard inbjöd de nyvalda hedersledamöterna samt styrelsens ledamöter till St:Georgsfirande tisdagen den 23 april vid scoutgården.

§ 19

Björn Hallberg tackade  Stig Gunnarsson och Christine Ivarssonför deras insatser som ledamöter i kårstyrelsen under många år med var sin blomma. Björn Hallberg tackade Berit Gunnarsson för hennes insatser för scoutgården under många år med en blomma. Björn Hallberg tackade även Anders Pettersson för många års insatser i kårstyrelsen och meddelade att blomma ska överlämnas senare.

Björn Hallberg framförde härefter ett tack till Marianne och Torsten Johansson för kårstämmoförplägnaden med hembakade tårtor. För värdskapet i övrigt – kaffe med mera – tackades familjen Robert Persson

Ordföranden förklarade härefter kårstämman avslutat.

Osby som ovan                                                    Justeras

Dag Ivarsson                                                       Björn Hallberg

Sekr.                                                                    Ordf.

Mats Erntsson                                                       Berit Gunnarsson